Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

2024 ZŁOTE SZKOŁY NBP

2024 ZŁOTE SZKOŁY NBP

ZŁOTE SZKOŁY NBP – IV EDYCJA

Warsztaty dla klas 4-6 SP 1

Pomiędzy 05 a 09 lutego uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich w Bystrzycy Kłodzkiej w składzie Mateusz Judecki, Julia Brynda, Roksana Bąk, Wiktoria Grześków i Bartek Aleksandrowicz z klasy 2a przeprowadzili dwugodzinne warsztaty dla klas 4-6, w których głównym tematem były pieniądze. Warsztaty zaczęły się od ogólnego przedstawienia pieniądza poprzez prezentacje. Mateusz i Bartłomiej podczas warsztatów mieli ręcznie wykonane przebrania, na których w ciekawy sposób pokazywali, jak odróżnić fałszywe pieniądze od tych prawdziwych. Uczniowie podczas pierwszej godziny lekcyjnej mogli zobaczyć stare monety i banknoty z czasów komuny oraz sejf. Dzieci dowiedziały się również o tym jak bezpiecznie przechowywać pieniądze, czym one są i po co je mamy oraz poznali historię ich poznania. W drugiej godzinie lekcyjnej uczniowie mogli zaprojektować własne banknoty, z których później był wybierany zwycięzca, brali czynny udział w Quizie, gdzie mogli wygrać kopie starych banknotów 50 złotowych oraz dowiedzieli się poprzez zabawę jak można zaoszczędzić pieniądze. Gra, w której dzieci uczyły się oszczędzać polegała na metodzie trzech słoików, z których jeden był na wydatki, drugi na oszczędności, a trzeci na inwestycje. Każde pieniądze które dostali musieli podzielić na 3 równe części. Słoik oszczędności były pieniądze na większe rzeczy typu rower, tablet czy narty. Słoik wydatki był na bieżące zakupy i przyjemności. Z kolei słoik inwestycje był na tworzenie aktywów które posłużą do zarabiania pieniędzy. Uczniowie klasy 5 mieli również kilka zabaw na dyskusje. Pod koniec każdej lekcji z uczniami odbyły się wywiady. Dzieci wykazały się ogromną kreatywnością. Każdy pomysł był różnorodny i oryginalny. Dzieci bardzo dobrze się bawiły projektując nazwy, design i wartość banknotu.

Opiekunami projektu byli: Pani Sylwia Pierzchała-Ryznar, Pani Magdalena Gacek oraz Pan Daniel Kruk

TEMAT WARSZTATÓW KLASY 4:

“Tajemnice pieniądza”

TEMAT WARSZTATÓW KLASY 5:

“Pieniądz jest jak czas”

TEMAT WARSZTATÓW KLASY 6:

“Pieniądz – początek nowej ery”

 

6 i 7 lutego uczniowie klasy 3a LO i 2a LO przeprowadzili dwugodzinne warsztaty dla klas pierwszych szkoły podstawowej, których głównym tematem były pieniądze. Warsztaty rozpoczęły się krótkim filmem pt.: ,,Dlaczego należy dbać o pieniądze”. Dzieci po obejrzeniu filmu miały sporo własnych przemyśleń, którymi podzieliły się z pozostałymi. Prowadzących zaskoczył fakt, że pomimo tak młodego wieku uczniowie wykazali się naprawdę ogromną wiedzą na temat pieniędzy, banku czy nawet inflacji. Nie bali się odpowiadać na zadawane pytania i śmiało prowadzili dyskusję. Następnym etapem w programie było zaprezentowanie monety, którą licealiści wydrukowali na drukarce 3D w szkole. Każdy mógł ją obejrzeć oraz dowiedzieć się, co zrobić, gdy banknoty się zniszczą. Pamiętajmy, że banknoty o mniejszych nominałach są praktycznie ciągle w obiegu. Przekazywane są z rąk, do rąk przez co o wiele szybciej się niszczą. Kolejną atrakcją przygotowaną dla maluchów była wymiana (handel) w ławkach. Kiedyś, gdy nie było jeszcze pieniędzy ludzie musieli radzić sobie w inny sposób. Maluchy wymieniały się między sobą różnymi przedmiotami, świetnie się przy tym bawiąc. Następnie dzieci dowiedziały się czym jest inflacja. Żeby każdy dobrze zrozumiał co to jest, młodzież wytłumaczyła to na bardzo prostym przykładzie. Mianowicie, gdy jednego dnia pójdziemy do szkolnego automatu batonik będzie kosztował 2zł, a dwa dni później będzie kosztował np. 5zł. Po przerwie na śniadanie i krótki odpoczynek przyszła pora na konkurs. Każdy dostał kartkę i miał za zadanie narysować banknoty i monety. Prowadzący wybrali trzy najładniejsze prace i wręczyli nagrody. Następnie uczestnicy warsztatów bawili się w sklep. Otrzymali zabawkowe pieniądze za które mogli zakupić wskazywane przedmioty. Kto był zainteresowany kupnem podchodził i sam liczył, ile ma zapłacić. Wszystkim bardzo podobała się ta zabawa. Na koniec pierwszoklasiści rysowali swój wymarzony bank. Podczas rysowania prowadzący wybrali trzy osoby, z którymi przeprowadziliśmy krótki wywiad. Uczniowie klas pierwszych potwierdzili, że zajęcia były bardzo ciekawe, oraz że nauczyli się między innymi jak zarządzać pieniędzmi, a także jak o nie dbać.

 

W ramach projektu Złote Szkoły NBP zostały przeprowadzone lekcje dla uczniów liceum. W projekcie zostały objęte wszystkie klasy ZSO w Bystrzycy Kłodzkiej. Lekcje w jakich uczestniczyła społeczność szkolna to: chemia, historia, przedsiębiorczość i informatyka. Wykłady o historii pieniądza poprowadzili uczniowie klasy 2a Mateusz Judecki, Bartek Aleksandrowicz, Wiktoria Grześków, Julia Brynda i Roksana Bąk w klasach humanistycznych, stanowiły one kompleksowe omówienie ewolucji pieniądza od pradziejów aż po współczesność, zapewniając możliwość zgłębienia różnorodnych aspektów tego tematu oraz zrozumienia jego wpływu na społeczeństwo i gospodarkę. W tym samym składzie zostały przeprowadzone lekcje chemii w klasach biologiczno-chemicznych. Oprócz teorii uczniowie mogli obserwować i uczestniczyć w przeprowadzonych doświadczeniach. Pierwszym z nich było przedstawienie działania napięcia powierzchniowego na monecie. A następnie uczniowie mogli zaobserwować doświadczenie zanikającą monetą.

 

W trakcie debaty ogólnej podsumowującej projekt „Złote Szkoły” uczestnicy zostali zaproszeni do głębszego zrozumienia istoty pieniądza oraz jego znaczenia w kontekście społecznym i historycznym. Dzięki wnikliwym wyjaśnieniom pana Daniela Kruka, nauczyciela przedsiębiorczości, uczestnicy mieli okazję spojrzeć na pieniądz nie tylko jako na narzędzie wymiany, ale również jako na nieodłączny element kultury i historii ludzkości.

Data dodania: 2024-02-09 16:47:12
Data edycji: 2024-05-08 16:49:20
Ilość wyświetleń: 46

Programy i projekty

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej